La cerca d’informació científica és una de les fases importants en l’inici de la realització del treball final de grau o màster (TFG/TFM), ja que ens permet:

• Delimitar el tema del treball: àmbit cronològic i/o geogràfic, temàtic, fonts d’informació més importants, etc.
  • Conéixer estudis previs realitzats per tal de no repetir treballs: TFG/TFM anteriors, investigacions publicades, estudis i informes.
  • Establir una base i uns referents científics que ajuden al desenvolupament de la nostra investigació.

Aquests passos també ens ajuden a replantejar les necessitats d’informació inicials i poder concretar millor el tema del TFG/TFM en aquesta fase incial.

En un context acadèmic com l’universitari, és important que la cerca siga d’informació científica, és a dir, informació objectiva, de qualitat, fiable, i  publicada en fonts d’informació vàlides; per la qual cosa la selecció de fonts d’informació acadèmiques front a cercadors genèrics com Google resulta imprescindible, sobretot perquè ens estalvia temps d’avaluació de la informació recuperada i ens facilita contingut de qualitat.

A continuació us recomanem les principals fonts d’informació amb les quals començar una cerca.

Polibuscador

Polibuscador és el portal d’accés a tots els recursos impresos i electrònics de la biblioteca de la Universitat Politècnica de València, això significa que en un mateix lloc s’han reunit tots els llibres, revistes, articles, tesis, treballs acadèmics, actes de congressos tant en format tradicional com electrònic, tant recursos subscrits com gratuïts.

Per què hauria començar la cerca per Polibuscador?

• perquè només et recupera informació científica de qualitat, i això t’estalvia temps de selecció de fonts d’informació.
  • perquè podràs accedir a col·leccions subscrites per la Biblioteca que no estan disponibles lliures a Internet. No tot està en Google.
  • perquè tens accés a una variada tipologia de documents a text complet
  • perque Polibuscador et proporciona eines i serveis personalitzats que t’ajudaran: guardar registres preferits, guardar cerques…

Un consell: Polibuscador és molt senzill d’utilitzar, comença amb paraules claus del teu treball, i després utilitza els filtres, les opcions d’ordenació i expansió en la pàgina de resultats recuperats.

+ informació:

Repositori: RiuNet

Tota la producció científica de la UPV està recollida a Riunet, tant els resultats d’investigació de professors i personal, com la col·lecció de TFG/TFM a més d’altres materials com objectes d’aprenentatge.

Com hem dit abans és interessant estudiar abans de començar si hi ha TFG/TFM previs que tracten sobre el tema escollit, i si es així, primer assegurar-nos que el nostre tema és original, i després poder utilitzar els treballs previs com a bibliografia.

Tots els TFG/TFM també es poden localitzar a Polibuscador, però és recomanable fer la cerca directament a la col·lecció de Riunet i així podem emprar els filtres propis per a refinar la cerca: Director, tipus de contingut (TFG o TFM), tipus d’accés (obert o tancat), paraula clau, titulació, data de difusió i lectura, etc.

+ info:

Cercadors acadèmics

Aquest tipus de cercadors, a diferència dels cercadors genèrics més coneguts, recuperen documents especialment seleccionats d’àmbits científics i acadèmics, per la qual cosa reuneixen les característiques de veracitat i qualitat que es necessiten.

Els cercadors acadèmics recuperen informació a pàgines web d’institucions científiques i acadèmiques, articles de publicacions científiques, documents dipositats en repositoris, patents, tesis i treballs acadèmics, ponències, etc.

Hi han diversos cercadors acadèmics recomanats a la biblioguia de “Recursos per a cercar informació” com Microsoft Academic, BASE o CiteSeerX, els quals us convidem a visitar, però potser el cercador acadèmic més utilitzat siga Google acadèmic  que és un cercador de documents científics i acadèmics amb la tecnologia Google.

+ info:

Biblioguies temàtiques

A les Biblioguies temàtiques es poden trobar per cada temàtica un accés unificat als recursos disponibles que s’han recomanat en aquest post i que estan disponibles a les Biblioteques UPV, a més de recursos web seleccionats pel seu interés i qualitat.

Directament relacionades amb els estudis de grau i màster del Campus Gandia tenim:

Però en TFG/TFM més multidisciplinars també et poden ser d’utilitat altres biblioguies com la d’ADEDisseny, Informàtica, etc.

Si necessites ajuda

No dubtes en contactar amb la Biblioteca Campus Gandia CRAI:

I si el que necessites és una sessió personalitzada pots demanar també una PoliSolicita: Cita amb un/a bibliotecari/a