Un any més la Biblioteca col·labora amb les activitats de la Setmana de la Ciència de Gandia, organitzada pel Campus Gandia UPV, el CEIC Alfons el Vell y la Universitat de València.

És una ocasió per a difondre les nostres col·lecciones relacionades amb la divulgació de la ciència i la tecnologia, però també per a visibilitzar la línia d’investigació a la qual es dedica la temàtica de cada any, com per exemple l’any 2020 quan es va dedicar a la matemàtica Clara Grima i es va realitzar una col·lecció nomenada:  “¡Que las matemáticas te acompañen!”.

Enguany la científica homenatjada és la biòloga marina, Ana Ramos, qui donarà nom a un laboratori del Campus, i a qui se li dedica el nou mural que s’inaugura el 8 de novembre de 2021.

Ana Ramos Martos

Ana Ramos té una gran trajectòria científica que inclou campanyes i expedicions científiques (va participar en la 1ª expedició espanyola a l’Antàrtida), i una ampla producció d’articles científics, així com llibres i documentals divulgatius en la seua àrea d’investigació, l’estudi de la biodiversitat marina tant el fons de l’Antàrtida com l’estudi del bentos en el nord-oest africà.

Per a contribuir al seu homenatge, des de la Biblioteca hem reunit en primer lloc els seus perfils científics en les bases de dades de referència, així como en altres plataformes o repositoris  on es recull la seua producció científica en format d’articles científics o papers, actes de congressos, capítols en llibres col·lectius, etc.

S’han seleccionat a més altres recursos més divulgatius como llibres i recursos multimèdia que ens apropen a la interessant biografia d’Ana Ramos, una pionera de la Oceanografia.

Biografía en Oceánicas

Producció científica

Articles d’investigació i ponències d’Ana Ramos dipositats en portals i repositoris científics
Scopus
Dialnet
Repositorio IEO
ResearchGate

Llibres electrònics i en paper

Monografies en les que Ana Ramos ha participat com a editora literària, coordinadora o col·laboradora. Per a navegar per les portades del carrusel es poden utilitzar els botons de navegació que hi ha en tots dos costats. Fent clic en cada imatge s’accedeix a la seua fitxa en Polibuscador

Multimèdia

Selecció de vídeos i podcasts amb intervencions d’Ana Ramos
Antàrtida. La vida en el límit

Aborda el projecte Benhart en el qual un grup de biòlegs realitzen un estudi sobre la seua fauna marina. Rodat a l’Antàrtida durant tres campanyes del Hespérides, vaixell almirall de la investigació antàrtica espanyola. Seguiment d’una expedició (2004), dirigida per Ana Ramos, a l’Antàrtida per a estudiar la fauna marina.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
L’Antàrtida: un laboratori per al futur de la Humanitat

Podcast. Documents RNE

Escoltar podcast
Fa 30 anys: Viatge a l’Antàrtida. La campanya 8611 (1986/1987)

Crònica de la campanya 8611 (1986/1987), realitzada per José Luis Lorenzo, Colón. A bord del Pescapuerta IV i del Nuevo Alcocero.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
La investigació antàrtica des de Galícia

Debat amb la participació de Valentín Carrera, Augusto Pérez Alberti, Carmen Piñeiro, Ana Ramos i Jesús Troncoso. Organitzat per l’Ateneo Atlántico de Vigo

El bentos antàrtic en Isla Decepción

Estudi de la fauna marina en un ecosistema molt particular en estar, a l’illa antàrtica de Decepción, però dins d’un cràter volcànic. Realització: Jorge Rey Guió: Jorge Rey i Ana Ramos

Veure vídeo
L’Antropocè a casa: una mirada al canvi climàtic

Documental escrit i dirigit per a Televisió de Galícia per Valentín Carrera. Amb la col·laboració científica de Lucía Viñas, Carmen Piñeiro, Ana Ramos, Jesús Troncoso, Augusto Pérez Alberti, Mariano Llastra, Xavier Fonseca, José Luis Lorenzo Colón i Xosé Antón Padín.

O Antropoceno na casa: Desde Galicia á Antártida (1ª parte)
O Antropoceno na casa: Desde a Antártida a Galicia (2ª parte)
I Trobada Oceánicas. Mesa “grans expedicions”

Van participar Ana Ramos i Ana Giráldez, participants en la primera campanya antàrtica espanyola; Belén Alonso, pionera en geologia marina; i María Gómez, cap de l’Àrea de Medi marí de l’IEO amb més de 50 campanyes a la seua esquena.

I Trobada Oceánicas. Homenatge a Ana Ramos

Durant la I Trobada Oceánicas va rebre un càlid homenatge Ana Ramos, pionera de la investigació de la biodiversitat del bentos a l’Antàrtida i a Àfrica, investigadora de l’IEO durant més de 30 anys i en l’actualitat de la Universitat de Vigo.

Oceanografia

Relacionat amb l’Oceanografia, una de les línies d’investigació de la científica Ana Ramos, s’han seleccionat una sèrie de recursos de diferent tipologia documental (llibres, pel·lícules i documentals, revistes, articles científics, treballs acadèmics) dedicats a aquesta temàtica o altres relacionades com les expedicions científiques o les exploracions marítimes, tots disponibles a les col·leccions de les Biblioteques UPV.

Llibres electrònics: Oceanografia

Llibres electrònics: Expedicions científiques

ODS 14: Conservar i utilitzar sosteniblement els oceans, les mars i els recursos marins

Dins de la selecció de materials de les Biblioteques UPV sobre “Desenvolupament sostenible” organitzats al voltant dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), el número 14 fa referència a la vida submarina. Des d’ací es pot accedir a la subcolecció ODS 14 Vida submarina